Thursday, September 6, 2012

Krämig lax i ugn

Ett av min dotters favoriträtter. Väldigt enkel, och hälsosam. I grundreceptet skall det vara vispgrädde och vitt vin. Men jag har ändrat om lite, för rätten till att bli lite mer vardalig. . Den har god smak och man kan med gott samvete ta lite extra sås. Oatly iMat är verkligen en bra produkt!

En halv sida av en lax
2 dl iMat från Oatly
1-2 buljongtärningar
ev 1/2 - 1tsk sambal olek eller 1/2 paket fetaost
nymalen peppar


  1. Koka potatisen i vatten. När potatisen börjar koka, häll bort så mycket vatten att det endast blir ca 1cm kvar i botten. Sänk värmen till 1 och låt den ångkoka tills dess att den blivit mjuk. Ta den då från värmen.
  2. Lägg laxen med skinnet uppåt i en ungsfast from. Ställ in den i en 200gradig ugn. När skinnet börjar bubbla sig tar du ut den och drar försiktigt bort skinnet.
  3. blanda oatly i Mat med buljongtärning och sambal olek. Ibland har jag kokat upp det tillsammans för att minska risken att det blir buljongbitar i såsen. Vispa ordentligt och se till att det inte är några klumpar. 
  4. Häll upp lite ärtor i en bunke. Koka upp vatten och häll de över ärtorna. Vänta några minuter och servera dem sedan utan vatten.
  5. Ställ tillbaka laxen med såsen in i ugn, ca 15min.

1 comment:

  1. gjorde häromdagen detta recept men värmde upp själva såsen innan den hälldes över fisken. Jag tog ca 4dl oatly imat, 1 grönsaksbuljongtärning och 1/2 paket fetaost. Värmde i kastrull och rörde till dess att såsen blivit slät. Mycket godare än vad mitt orginalrecept blev!! Måste provas!!

    ReplyDelete