Friday, March 27, 2015

Surdeg: Tekakor

Jag har minne från då jag var liten av min mammas tekakor som var otroligt goda. Dessa påminner om dem men jag har försökt öka på mängden fiber genom att både använda havregryn och havremjölk. För att det ska bli bättre fettkvalite har jag valt att testa becel gold matlagning istället för smör. Det är ett fett från växtriket och som innehåller fett från växter istället för smör som kommer från animalier. Det är positivt att försöka öka på fettet från växtriket och minska på det från djurriket.




8 dl havregryn
1 L havremjölk
50 g jäst
100 g vetesurdeg
16 dl Ekologiskt vetemjöl special
15 g ljus sirap
1 msk flingsalt
300 g becel gold



  1. värm upp mjölken, blanda i havregrynen, saltet och sirapen. Låt stå minst tre timmar.
  2. Blanda i övriga ingredienser. Dela smöret i bitar och smula jästen. Kör i assistenten 10 min.
  3. Låt vila ibunken 30 min, eller till dubbel storlek.
  4. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma 24 runda kakor. 
  5. Sätt ugnen på 225 grader
  6. Nagga tekakorna med en gaffel och låt jäsa till dubbel storlek, eller ca 30 min.
  7. Gräddas i mitten på ugnen i ca 15 min, eller tills de fått färg.

No comments:

Post a Comment