Tuesday, January 31, 2012

Valet av salt, viktigare än du tror


Tycker mig se ett trend att äta utan konserveringsmedel, naturliga produkter och inget extra tillsatt i maten. Det står " Naturlig", Inget tillsatt socker", "Utan konserveringsmedel".... på många av produkterna i livsmedelsaffärerna. Är detta ett försäljningsknep eller är det mer hälsosamt? 

Självklart så är det bästa att äta färska råvaror, utan bekämpningsmedel och gärna att de tillagas på ett så hälsosamt sätt som möjligt. Men vad är priset, och fungerar det i min vardag? Jag tänker mig att man till en viss del får passa sig för dessa säljarknep och återkomma till så kallat sunt bondförnuft, och avgöra vad som är bäst för just mig och inte lägga in hur alla andra tänker. 

Jag fann idag en mycket intressant artikel i läkartidningen angående denna trend om att välja det som är så kallat "Naturligt". I denna handlar det om dem som väljer flingsalt framför joderat salt. Sammanfattningsvis kan man säga att den kom fram till:
"Matvanor är en dynamisk företeelse, och medvetenheten om jodbrist bland yngre invånare i Sverige är i allmänhet låg. Konsumentbeteendet influeras av trender; en är att många är tveksamma till att inmundiga »tillsatser«. Detta utgör ett ytterligare hot mot jodsituationen i Sverige.
Om inte jod tillsätts till allt salt som används vid bordet och om inte en högre utsträckning av salt som används inom livsmedelsindustrin joderas, kommer ett reducerat saltintag innebära ett minskat jodintag till den grad att det hamnar under rekommenderade nivåer"

Detta skulle då innebära att vi får tillbaka problemet med sköldskörteln, tyroidea. De som främst är i behov av joderat salt är enligt artikeln gravida och dem som ammar. 

Men varför inte välja ett joderat flingsalt då?

No comments:

Post a Comment