Sunday, March 4, 2012

DN: Jordgubbar banar väg för eko-gårdar

Har en skön kväll och jag sitter läser på DN´s hemsida på internet. Blir glatt överraskad över en mycket intressant artikel om ekologisk odling. Studiens syfte var att titta på skilladen av pollineringgrad  mellan en ekologisk odling av jordgubbar och en icke ekologisk.

- Man fann att i en ekologisk odling pollineras blommorna till hela 45%. På de vanliga gårdarna var det däremot bara 17 procent som blev fullt pollinerade.

Detta innebär att man egentligen tjänar på att ha en ekologisk odling i jämnförelse till de vanliga gårdarna som till större delen finns i dag. Vilken bonus- godare- fler till antalet och utan kemikalier!! Jordgubbarna banar väg för forskning inom pollination skulle man kunna tänka sig.

Jag ställer mig då frågan, vad får jag använda vid en ekologisk odling?
- Svaret på frågan är att man inte använder kemikalier och bekämpningsmedel i ett ekologiskt jordbruk. Hittade en helt underbar sida där jag i princip har svaret på allt, samt en hel del tips på hur vi kan vara snällare mot naturen www.naturskyddsforeningen.se Rekommenderar att ni tar en titt där istället för att jag skall sätta upp dem i punkter.

Grundartikeln finns på:http://www.dn.se/ekonomi/jordgubbar-banar-vag-for-eko-gardar

No comments:

Post a Comment