Sunday, January 13, 2013

Röd surkålssallad från Tistelvind

COOP verkar slutat sälja denna underbara surkål från Tistelvind och vi fick idag bege oss ner på stan till hälsokost för att få tag i två burkar surkål. Det blev införskaffat en burk med surkål samt en med rödkål. Rödkålen var en ny variant för oss och eftersom vi den senaste tiden försökt att elaborera fram något gott med just rödkål så var jag tvungen att köpa en burk. Eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle använda den till så blev det:

- korv med rödkål- smask!

Men så såg jag att det fanns ett recept på baksidan av bruken. Perfekt tänkte jag! Detta måste provas, är helt i min stil!

Syrad rödkål
Äpple
Valnötter
Rapsolja

Detta var underbart gott till vår lördagsmiddag på nötkött, rotfrukter i ugn och rödvinssås. Gav den där härliga syrliga smaken och brytningen till maten. Till min förvåning hade de tillsatt socker i rödkålen och när jag tänker efter så tror jag att det är just den som tar bort den elaka smaken som rödkålen så ofta ger.

Kan absolut rekommendera er att prova denna surkål!!

Om man vill kan man blanda ut den med ruccula och lite vitkål för att den skall bli lite mindre stark. Det var söndag och självklart var tortilla på menyn.

No comments:

Post a Comment