Sunday, May 5, 2013

Surdeg på vildjäst

Min vildjäst har nu stått fem dagar i ca 25-30grader. Det har bubblat i burken och locket har varit halvstängt. För att ta tillvara på vildjästen så började jag med att ta ur den torkade frukten i bruken. Tänkte prova använda den till något annat så jag lade över den till en annan glasbruk och förvarade den i kylskåpet.

Vildjästen, det vill säga, vätskan som blev över då den torkade frukten togs ur, ställde jag i kylskåpet med lock på.

Nu är det dags att göra surdeg på vildjästen!!! Såhär gjorde jag.

Morgon dag 1
10g ljummet vatten
20g vildjäst
30g ekologiskt/KRAV vetemjöl (helst special)

Kväll dag 1
tillsätt i blandningen som gjordes på morgonen:
25g ljummet vatten
30g ekologiskt/KRAV vetemjöl

Morgon dag 2
fyll på i blandningen från kväll dag 1:
350g ljummet vatten
525g ekologiskt/KRAV vetemjöl

Låt surdegen stå ca 10h efter morgon dag 2. Tänk på att ställa surdegen i rumstemperatur med en plastpåse eller plastfolie runt under alla dessa dagar.


No comments:

Post a Comment