Wednesday, May 1, 2013

Vildjäst

Jag har startat min mammaledighet och redan efter mindre än en vecka myllrar det av idéer i mitt huvud. Jag drömmer mig tillbaka till ett finbageri i södra Frankrike där surdegsbröden är sådär härligt goda, med en hård mjölig skorpa till ytan och har den där syrliga smaken. HUR får de till bröden? Jag bestämmer mig. NU ska jag lära mig göra gott surdegsbröd som inte smular eller blir alldeles platt som mina tidigare bröd blivit. Jag börjar med att göra en vildjäst.

125g torkade osvavlade torkade frukter (aprikos, russin och fikon)
2,5 dl vatten (35grader)
50g svensk honung
25g råsocker

Blanda allt samman i en ren glasbruk, blandas väl och ställ på ett ställe där det är ca 25 grader varmt. Lämna locket lite öppet. Låt stå i ca 3-5 dagar. Skaka lätt på burken morgon och kväll. När det gått 3-5 dagar- läs vidare på avsnitt som kommer om att börja med surdegen. Eller prova använda din vildjäst i detta recept

http://paindemartin.blogspot.se/2007/09/kanske-det-allra-godaste.html?m=1







No comments:

Post a Comment