Tuesday, September 17, 2013

Surdeg: lingonbröd

375g blandad mix på krossade sädesskorn
2,5dl kokande vatten
440g lingon
100g råsocker
70g salt
650g ekologisk rågsikt
600g vetesurdeg
1 L Rumstempererad mjölk
ca 1000g ekologiskt vetemjöl
Havregryn som ströbröd till formen


  1. blanda de krossade sädesskornen med det heta vattnet, låt stå minst 30min.
  2. tillsätt lingon, råsocker och flingsalt (jag lät detta stå tills dess att jag tyckte att min surdeg bubblade tillräckligt mycket för att blanda i
  3. tillsätt rågsikt, surdeg och vetemjöl. Blanda i vetemjöl så att degen släpper från kanten av köksassistenten. Låt stå i 30min.
  4. Ta ur degen från assistenten och lägg den i bunke (jag hade ingen som var tillräckligt stor så jag tog två st. Låt ligga där i rumstemperatur tills dess att den jäst till halva storleken.
  5. Lägg över degen i formar eller korgar. Formar är smidiga eftersom de oftast är såpass stora att bröden sedan ryms i plastpåse. Jag smörjde min form med olja och havregryn. Om man använder korg måste man komma ihåg att det skall vara en bakhanduk i botten och att man fyller i med mjöl så att degen inte fastnar. Lägg bröden i ugn med endast lampan tänd över natten. Alltså ingen temperatur.
  6. Grädda brödet mitt i ugnen dagen därpå (morgon) på ca 230grader i ca 50min. Prova med sticka om de är klara.
  7. Vilken härlig frukost!!!!



No comments:

Post a Comment