Friday, October 31, 2014

Enkel Kålsallad

När man är inne i ett skov då man inte orkar stå och laga till en sallad vid varje måltid passar det perfekt med en kålsallad. Den kan man göra vid ett tillfälle och förtära under ett flertal. Den blir bara godare ju längre den står. Mitt knep för att få den till att bli riktigt god är att "knåda" kålen liksom då man göra surkål. Jag tycker knytnäven är det bästa verktyget. Genom att pressa knytnäven ner i den rivna kålen tills dess att saften kommer ur den gör att kålen blir godare till smaken och mer lättäten. Oftast brukar jag ta den kål som finns i kylen då jag gör denna sallad. Om det finns lite morot, lök eller något annat du tycker skulle passa bra i salladen- prova och se!!

Detta är en av mina sallader:
ca 1/2 huvud vitkål
ca 3st morötter
1/2 - 1 st paprika 
kallpressad olivolja/rapsolja
citronsaft av ca 1 citron eller vitvinsvinäger
svart- eller vitpeppar
salt

  1. börja med att riva kålen med en osthyvel. 
  2. Riv moroten på grova sidan av rivjärnet
  3. blanda morot och kål i en stor bunken och mortla med din knytnäve ner i den tills dess att saften kommer fram.
  4. blanda vinegetten, ca 3/4 olja, 1/4 citronsaft/vitvinsvinäger, salt och peppar

No comments:

Post a Comment