Friday, May 13, 2011

Plannering

Jag var på en utbildning om "motivation till hälsa" för några veckor sedan. Där påstod en av deltagarna att hon inte hade tid till fysisk aktivitet pga att hon hade småbarn, jobbade 100%, hennes make jobbade borta under veckorna och hon orkade inte göra något då hon kom hem och hade lagat middag...

Jag kan spontant känna mycket sympati till denna människa för jag har heller inte mycket tid över på kvällarna, och energi går som ur en då barnen skriker, vill inte äta upp maten som man kämpat med ända sedan dagen började. Vad ska ätas idag, finns allt hemma...etc. Det tar helt enkelt mycket energi och tid som man egentligen inte har.

Här kommer min lösning:
Nr 1: Välj en timma i veckan- Planeringsdag och uppskrivning av meny och inköpslista.
Nr2: Handla endast en gång per veckan och se till att allt finns nedskrivit på inköplistan från menyn som gjorts.

Det här är något som jag började med då jag blev "ensamstående" och började jobba 100%. Så fort det fuskas och menyn inte blir gjort, då spricker allt och det slutar med att det blir fil och musli/mackor/omelett. Trots att jag VET eller rättare sagt skall veta vad man bör och inte bör äta så kraschar det hela om jag inte planerar. Prova en gång och se hur det blir. Det bästa är om man även köper hem lite matlagningtidningar, kanske letar fram nån gammal kokbok som man aldrig får tid att öppna och gör lite nya och mer intressanta recept. Utmaning varje dag!

No comments:

Post a Comment