Monday, June 2, 2014

Enkel vitkålsallad med persiladedressing

min härliga vän Marii lärde mig då de var på besök för bara några veckor sedan en enkel MEN underbar dressing till kålsallad. Persilade kallade hon den och när jag googlar vidare på namnet inser jag att det inte är något nytt. Gott är det ivarjefall. För den som vill ha färdiggjord mix, finns det att få tag i men vet inte var. Här är min persilade

1/2 vitkålshuvud
1 paket majs
Ev 1-2st skivade salladslökar

Persilade:
1/2 dl rapsolja
1/2 dl olivolja
1/2 dl hackad färs persilja
1/2 till 1/3 dl rödvinsvinäger
Flingsalt med vitlök (alt salt och lökpulver eller pressa ned en vitlöksklyfta)
1st fint hackad salladslök
2/3 tsk nymalen svartpeppar


  1. Riv kålen med osthyvel. Ta bort vätskan från majsen och blanda ner med kålen.
  2. Blanda alla ingredienser till persiladen och häll ned i kålsalladen. Blanda väl

No comments:

Post a Comment