Friday, June 3, 2011

Att syra grönsaker

 Jag trodde till en tid tillbaka att det fanns produkter på marknaden som innehöll naturliga mjölksyrebakterier men efter lite research har jag insett att det idag inte existerar. I alla produkter på marknaden har alla dessa bra bakterier gått till spillo i tillverkningsprocessen och på grund av regler så kan man ej sälja produkter som ej blivit "konserverad och steriliserad". Kort och gott, de naturliga magbakterierna får vi fermentera själva.

Vad händer i processen som gör att de är så bra för kroppen? När grönsaker utsätts för syrningsprocesses omvandlar bakterier, socker och andra ämnen delar av matens innehåll till mjölksyror, väteperoxid och komplexa näringsämnen som B12-vitamin och amonisyror. Slutresultatet blir en god och probiotisk kost, där näringsvärdet är intakt och som gynnar både immunförsvar och känsliga magar.

Förr i tiden, innan vi började använda kylskåpet var fermentering av produkter en väldigt effektiv metod som förlängde användbarheten hos bland annat kött, fisk och grönsaker.  I vissa delar av världen används metoden fortfarande, bland annat i Asien där processen används vid framställning av bland annat miso, soja och tamari. Jag ställer mig då frågan,,, är det därför deras det är så låg andel med autoimuna sjukdomar som mb crohn, ulcerös colit, celiaki mf?

Den syrade/fermenterade maten har ett väldigt högt innehåll av mjölksyrabakterier, en matsked surkål ger lika mycket av probiotika som en hel liter fil!!!! Och den kanske viktigaste skillnaden är att i surkålen finns det  olika stammar medans i filen är det endast tillsatt en, ex lactobaciller eller bifidus

Jag har inte börjat syra mina grönsaker men jag har en gurka som växer i mitt hem och kommer bli aktuell för syrning lite längre fram. För dig som inte är så intresserad av att syra dina egna produkter kan kanske sidan Undermat vara något för dig, se nedan.


Biolog från göteborg som hållit på i 20 år och forskat kring mjölksyrebakterier. Hon har nu eget företag och säljer egna opastöriserade produkter,
Undermat

 Mer bra fakta går att hitta på:  http://www.alternativ.nu/
Aritkel från tidningen Hälsa
forts.

No comments:

Post a Comment