Thursday, March 13, 2014

Hur bryta sina dåliga vanor?

I dagens DN finns en mycket intressant artikel om hur vi kan tänka för att ändra på dåliga vanor. Jag rekommenderar starkt att läsa denna artikel! http://www.dn.se/insidan/kunskap-gor-det-mojligt-att-bryta-vanecirklarna/ Charles Duhigg skriver i artikeln:
Vill du somna snabbt och må bra när du vaknar? Var uppmärksam på dina mönster om nätterna och vad du gör automatiskt när du stiger upp. Vill du göra det enkelt att löpträna? Skapa utlösande faktorer som gör det till en vana.”
En viktig faktor för att få vanan till att ändras;
tro att en förändring är möjlig.
Och att man innerst inne har en underliggande tro på sig själv, då man eventuellt hamnar i en svacka. För svackor dyker alltid upp på vägen till förändring. 


Jag tyckte speciellt att mashmallows-test med att träna sin viljestyrka verkar väldigt spännande. viljestyrka är något som måste tränas kontinuerligt, ungefär som en muskel. Alltså är det bra att hamna i lägen då man frestas, och att man i dessa lägen tränar på att tacka nej till frestelsen. 

- om jag väntar med att äta tills maten är klar, så kan jag äta mycket mer då. Alltså med detta vill jag inte säga att man skall hoppa över att äta hela dagen för att på kvällen kunna LADDA fullt ut med ett brak-mål. Det är viktigt att dela upp sina mål så att magen inte får för mycket på en och samma gång.

Vad det gäller vikt och välmående så vinner man mycket på att fråga sig själv vad man har för basala behov för att må bra? Om jag äter lite till, vad får jag då ut av det? Når jag mitt mål då? Vad är det som får mig att må bra? 
- att äta mycket?
- att röra på mig dagligen?
- att sitta still framför datorn?
- etc

Jag har efter mina 33år kommit fram till att min lycka är då jag får röra på mig, springa, åka skidor, promenera etc. Oftast tar det emot innan jag kommit igång. Lyckan är inte just då jag är ute och rör på mig utan resten av dagen. Det resulterar i att jag:
- har bättre tålamod
- får mer energi
- sover bättre på nätterna
- ger mig ideer och projekt som jag senare vill ta tag i
- orkar leka med mina barn
- nöjd och glad
- vill äta hälsosamt


Att prioritera sig själv, ge sig själv tid varje dag till aktivitet kan vända livet. // Lisa Vestman

No comments:

Post a Comment