Wednesday, March 12, 2014

Moussaka för hela familjen

Receptet räcker till en barnfamilj på två barn (småbarn under 5år) och matlåda dagen efter till de vuxna. Underbar smak och härligt då hela familjen kan äta samma mat. Vår 10månaders dotter åt med glad min trots att det vanligtvis brukar vara lite krångel. Egentligen ska auberginen stekas på spisen men genom att tillaga den i ugn suger den åt sig mindre fett och något av vätskan dras ut och grönsaken ger ifrån sig mera smak- Härligt!! Detta recept tar dock en väldigt tid att tillaga, räkna med över en timma innan allt är klart.
3 medelstora auberginer
2 tsk flingsalt med jod
Köttfärssås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
400 g ekologisk nötfärs
1 burk krossade tomater
1/2 dl torrt vitt vin
1 msk finhackad persilja
1 msk hackad timjan eller 1 tsk torkad
2 krm mald kanel
1/2 tsk salt (eller mindre)
Ostsås:
5 dl mjölk/havremjölk
2 1/2 msk mjöl
2 msk flytande margarin
1 ägg
1dl västerbottenost (eller annan ost med mycket smak)
peppar (valfritt)
Gör så här
  1. Sätt på ugnen på 200grader
  2. Rensa auberginerna genom att skölja och skära bort fästen. Skär auberginerna i centimetertjocka skivor. Strö flingsalt över dem, blanda runt med händerna och lägg dem i ett durkslag.
  3. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs det mjukt och glansigt i lite olivolja. Tillsätt färsen och bryn den smulig. Tillsätt tomatkross, vin, örter, kanel och salt. Låt det småputtra ca 15 min. Rör då och då i det.
  4. Vispa ihop mjölk och mjöl i en kastrull. Tillsätt matfett och låt det koka upp under omrörning och småkoka ca 3 min. Ta kastrullen från värmen och vispa ner ägg och riven ost. Om inte barn skall bli bjudna på maten kan man salta och peppra efter smak.
  5. Skrapa undan saltet från auberginen och lägg dem på en smörjd plåt (olivolja). Stek dem i ugnen ca 5-10min. Varva aubergineskivor och färssås i smord eldfast form. Börja och sluta med aubergineskivor. Häll ostsås över hela formen och grädda ca 45 min mitt i ugnen. Låt moussakan vila ca 5 min in-nan den bjuds med sallad och eller bröd.


No comments:

Post a Comment