Saturday, March 22, 2014

Sirapsflaskan som blev till barnets pipflaska




Eftersom vi bakar hemma bli det en rad sirapsflaskor som går åt. Dessa har jag använt som vattenflaskor, mycket smidigt för pipen läcker inte och jag tycker att det är smidigt att ge min dotter vatten ur dem då jag är ute och går.  Kollade upp plastmaterialet och fann att det var av mycket bra kvalité, betydligt bättre än min dotters pipflaska. Sirapsflaskan har en 5 a under sig, vilket betyder;

5: PP - Polypropen
Polypropen är vanligt i brödförpackningar, yoghurt behållare, sirapsflaskor, ketchupflaskor, sugrör, medicinflaskor, burkar och mikrovågsförpackningar. Polypropen tål höga temperaturer. 
Riskbedömning: Låg


Min dotters flaska från NUK från 2009, som är avsedd för bar, och har siffran 4;
4: PE-LD Polyetylen med låg densitet
Polyetenplast med låg densitet finns främst i klämflaskor för livsmedel, bröd, fryst mat, shoppingväskor, plastpåsar, kläder, möbler och mattor.

Polyetenplast med låg densitet är mjukare än polyetenplast med hög densitet.

Riskbedömning: Låg om den inte upphettas.


Detta innebär att sirapsflaskan skulle vara ett bättre val, då jag ger min dotter vatten. Kanske speciellt om jag jag stoppar i välling i den. Gratis är inte alltid dåligt alternativ =)




No comments:

Post a Comment